
In februari ben ik begonnen met het ventilatiesysteem na te laten kijken. Er was naar alle waarschijnlijkheid in de afgelopen 26 jaar (zo oud is het huis) niets aan gedaan.
Het CV-en-ventilatiebedrijf vertelde ons doodleuk nog nooit van het merk van onze ventilator box gehoord te hebben. Belachelijk. Ze gingen het uitzoeken hoe of wat, en kwamen erachter dat het merk al jaren lang niet meer verkocht wordt in Nederland. Ze gingen zoeken naar een oudere medewerker, die misschien wel wist hoe het onderhouden moest worden.
Dit ging alsmaar telefonisch, want zonder ‘merknaam’ en daarbij passende monteur, wilden ze geen afspraak maken. Bij de derde ronde toch maar een afspraak, wat uitliep tot niet veel, aangezien die man meteen zei: vervangen dat ding.
Dat had ik nu al de hele tijd gevraagd, of het niet gewoon beter vervangen zou moeten worden, want het is duidelijk een superoud en incourant ventilatiesysteem, waarschijnlijk slecht onderhouden. Daar zit ik niet op te wachten. Dan krijg je elke keer als er wat mee is weer dezelfde rondjes aan de telefoon met de secretaresse, die mij inmiddels al aan m’n stem herkent.
Nieuw systeem aanschaffen dus.
Tja, nu moest er een offerte komen natuurlijk. Dat kostte verbazingwekkend veel tijd en nog meer telefoontjes. Tegen deze tijd belde ik gewoon elke week om de boel vooruit te stuwen, soms twee keer per week.
Het is natuurlijk zo dat zo’n CV bedrijf niet het toppunt van automatisering is, maar ze wilden zelf de offerte per email sturen, dus je zou zeggen… Het verlossende telefoontje (geïnitieerd van mijn kant) werd begroet met: ze gaan het vanmiddag voor je regelen! Warempel kwam er een email binnen een paar uur later. Hij kwam overigens daarna ook door de post op mooi dik papier (akte van bla-bla?). Geen idee waarom daar weer weken voor nodig waren, maar een offerte uitschrijven zal wel andere vertragende factoren hebben.
Wij vinden dit trage gedoe wel raar, want zo veel van deze bedrijven zijn er niet in onze suburbia van zo’n 80 duizend mensen, en de huisjes in deze straat gaan als zoete broodjes. Daarna ze moeten allemaal geüpdate worden, dus we zien hier altijd op het door de gemeente gedesigneerde woonerf voor het huis busjes van dezelfde handjevol loodgieters, verbouwers en zo voorts rijden. Dagelijks, zelfs. Maar goed, kennelijk is het allemaal heel moeilijk en onbekend.
Nieuw systeem installeren.
Dat bleek vlotter te gaan dan de hele rest. Alles gepiept en volgens plan.
Het oude systeem was bij stand 1 (de laagste) niet stil en zong nog een beetje treurig en zeurderig de hele nacht door. Dat horen wij op de slaapkamer, die een aangrenzende muur met de CV kast heeft.
De eerste nacht met het nieuwe ventilatiesysteem was goddelijk! Stil! Geen gezeur, geen geen gezang, helemaal niks! Dat op zich was mij al dat geld en gedoe al waard. Ik was helemaal opgetogen en heb lang liggen genieten. Mijn man draaide zich daarbij lekker op z’n zij en vond dat het vóór die tijd al niet storend was, dus zo belangrijk was het wat hem betreft niet. Mannen!
Goed dat was niet het einde, want ik wou de kanalen nog schoongemaakt hebben.
Kanalen schoonmaken.
Ik zal jullie de stap-voor-stap besparen. Het was gelukkig geoffreerd in dezelfde offerte voor het vervangen van het ventilatiesysteem, waardoor we niets administratiefs meer hoefden te doen. Bij de komst van een ander bedrijf (uitbesteed omdat er maar één bedrijf dit in Noord Holland doet, blijkt) brak de ragebol af van de buis binnen in het ventilatiekanaal dat naar de WC loopt. Loodgieter kwaad. Loodgieter is er nog 20 min mee bezig geweest te proberen de bol weer uit het kanaal te krijgen. Dat ging onder veel zeer net gevloek. Het mocht niet baten.
Bij de volgende afspraak zei Loodgieter af wegens druk, druk. Toen heb ik mijn man gevraagd om het te proberen, want hij had al gelijk ideeën. Tripje Pra.xis en ongeveer 10 minuten later was de ragebol eruit. Ik heb Loodgieter opgebeld, en die bood ter plekke mijn man een baan aan. Morgen kon hij beginnen. Mijn man vindt het geweldig, maar gaat zijn ingenieursbaan bij een heel goed bedrijf er toch maar niet voor opgeven.
Toen waren bij de derde afspraak dan eindelijk de kanalen geheel schoongemaakt. Loodgieter was nu nog blijer, want dit was een pakketprijsje en hij is meer dan dubbel de tijd kwijt geweest.
Maar ik ben het blijst, want deze klus, die toch hoort bij het verhuizen naar onze eigenste woning (koop versus huur) is de eerste die in z’n geheel nu geklaard is.
Het kost tijd (~4 maanden) en geld (€812,-), maar dan heb je ook wat.
Ik zet gewoon de ramen tegen elkaar open.
Maar ik heb dan ook geen apparaten voor de ventilatie.
Vriendelijke groet,
LikeGeliked door 1 persoon
Wij ook.
Het ventillatiesysteem is niet voor het luchten (kennelijk) maar voor het vocht en zo voorts, het ademen van het huis. Of dat zin heeft moet je aan architecten en zo vragen, maar we vinden het wel handig tot nog toe.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb altijd een raam open staan.
Als ik thuis ben gaat er nog meer open.
Of mijn huis te vochtig is?
Ik weet het niet.
Vriendelijke groet
LikeLike
Nou, dat was dus een heel gedoe maar ja, nu heb je dan ook wat 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Ja he? (Ik was even op vakantie, dus nu pas antwoord.)
Ik denk dat het vaak een heel gedoe is, wat ik als huurder vroeger aan de woningcorporatie overliet. Dan nog moet je thuis zijn om de deur open te doen en zo, maar dat zijn hele grote bedrijven, denk ik, en meestal komen ze gewoon.
Er moet nog meer gebeuren aan het huis, dus we zullen het nog wel vaker meemaken. Haast hebben we gelukkig niet, en het is achteraf harstikke fijn als de dingen gelukt zijn en de boel op orde!
LikeGeliked door 1 persoon